Aktivnosti

ŽSI su 19. avgusta 2021.g. u Sarajevu, BiH  učestvovale na radionici projekta „Moja priča je važna“ koji sprovodi Austrijski kulturni forum, Sarajevo u saradnji sa TPO Fondacijom iz Sarajeva BiH, Gete institutom u BiH i Francuskim institutom za kulturu BiH.
Na projektu sarađuju lokalne partnerske organizacije:  ŽSINovi Sad, Srbija; Centar za interkulturni dijalog (CID), Kumanovo, Severna Makedonija;  Fondacija za socijalne inovacije, Podgorica, Crna Gora; TPO Fondacija iz Sarajeva, BiH.

Cilj projekta je da se čuje glas diskriminisanih mladih osoba i skrene pažnja na razne vidove diskriminacije s kojom su svakodnevno suočene u društvu.
Radionici su ispred ŽSI prisustvovali/e: M. Bašaragin kao koordinatorka i nastavnica, Isidora Dekić u ulozi spisateljice F. Kladničanin iz AI "Forum 10" iz Novog Pazara.
Tom prilikom su učesnice iz Srbije posetili Jevrejsku opštinu u Sarajevu i poklonili svoja izdanja,  primio ih je bibliotekar JO i urednik „Jevrejskog glasa“  Pavle Kaunitz.

         

U okviru programa obeležavanja Dana grada Subotice (1. septembar) i tragom vesti Gradske biblioteke Subotice:
"U čitaonici, od 19 časova održaće se promocija izdanja subotičke podružnice udruženja "Ženske studije i istraživanja" i Novog Sada”.
 
 
Na promociji (u utorka 31. avgusta 2021) su govorili autorka izdanja dr Margareta Bašaragin i u ulozi moderatora Dragan Rokvić, direktor Gradske biblioteke Subotica.
Promovisane su knjige dr Margarete Bašaragin:
Rod, kultura i diskurs razgovora u razredu (2019, Fondacija ak. B. Hrabaka, VANU, N. Sad),
Znamenite Jevrejke Subotice (2020, ŽSI i Futura pub., N. Sad)
Starost i rod u vremenu i prostoru (2021, ŽSI i Futura pub., N. Sad)
Sonja Licht: životna priča (2021, ŽSI i Futura pub., N. Sad).
 
 

Svenka Savić: Profesorki Slobodanki Markov u čast

Slobodanka Markov (1945-2021) obrazovala je i motivisala mnoge mlade ljude

Slobodanka Markov (Gola Glava, Srbija, 1945) je, pored svoje uspešne akademske karijere na Univerzitetu u Novom Sadu, nalazila vremena za aktivizam u alternativnom interdisciplinarnom programu u Udruženju „Ženske studije i istraživanja”. Brojnim aktivnostima u Udruženju afirmisala je svoje znanje iz predmeta koji predaje (Sociologija), obogaćeno znanjima iz ženskih i rodnih studija.

Neobičan je razvojni put Slobodanke Markov. Nakon osnovnog i srednjeg obrazovanja u Valjevu, studirala je na Katedri za filozofiju i sociologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Diplomirala je 1969, magistrirala 1977, a diplomu doktora nauka stekla je 1990. godine na Fakultetu političkih nauka, odbranivši doktorsku tezu pod naslovom „Kvalifikaciona struktura aktivnog stanovništva i društvena pokretljivost u Jugoslaviji“.

Prvo radno iskustvo stiče u Valjevskoj gimnaziji gde predaje sociologiju srednjoškolcima, a nakon dve godine bogatog pedagoškog iskustva, prelazi u Novi Sad, u Stručnu službu Pokrajinske konferencije Socijalističkog saveza (1974). Na tom radnom mestu radi sve do prelaska u akademsku zajednicu − na Prirodno-matematički fakultet Univerziteta u Novom Sadu (predaje Sociologiju i Sociologiju obrazovanja). Nakon nekoliko decenija uspešnog pedagoškog i istraživačkog rada, odlazi u penziju u zvanju redovne profesorke 2012. godine.

Iako je volela pedagoški rad s mladima, njen osnovni dar je bio i jeste istraživanje. Odlučivala se za istraživanje aktuelnih tema u društvu i, ono što je važno za njen istraživački rad, uvek je birala da radi u istraživačkom timu sa mladima. Obrazovala je i motivisala mnoge mlade ljude da se priključe istraživanju „njenih” tema iz obrazovanja, pitanja roda, socijalne kulture i dr. Bila je prva koja je skrenula pažnju na važnost sistematskog istraživanja staračke populacije i roda u našem društvu.

Kao dugogodišnja članica Saveta Udruženja „Ženske studije i istraživanja” (od 1997) i jedna od osnivačica (2003) i koordinatorki (2008−2010) Asocijacije centara za interdisciplinarne i multidisciplinarne studije i istraživanja (ACIMSI), Centra za rodne studije Univerziteta u Novom Sadu imala je priliku da svoje znanje prenese polaznicima tokom nastavnog procesa − predavanja obaveznih predmeta: Metodologija rodnih istraživanja (kasnije Istraživačke metode u studijama roda) i Uvod u studije roda, zatim izbornih predmeta: Politika i žene, Ekonomska uloga žene u modernom društvu i Rodne odrednice starenja: uvod u ejdžizam.

Za podsticanje ravnopravnosti polova dobila je Priznanje Sekretarijata za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova Autonomne Pokrajine Vojvodine (2009). Iskustvo u nastavi i istraživanju dragoceno je i neotuđivo blago Slobodanke Markov. Na pitanje − Šta Vam znači Priznanje?, Slobodanka Markov objašnjava:

Najpre da kažem da sam se istinski obradovala ovoj nagradi, jer je to jedina nagrada za doprinos žena i muškaraca razvijanju rodne ravnopravnosti u nas, koju dodeljuje državni organ. Nagradu doživljavam kao priznanje mom pedagoškom radu sa studentkinjama u Centru za rodne studije, ali i istraživanju raznih dimenzija društvene (ne)ravnopravnosti žena i društvenog položaja žena iz raznih društvenih grupa i sredina. Modernim sociološkim rečnikom rečeno, i moja uloga i uloga mojih koleginica sa Univerziteta, bila je podrivajuća u odnosu na uvrežena shvatanja, ili kako bi profesorka Svenka Savić rekla, dekonstrukcija rodnih stereotipa. Ali, i konstrukcija, rad na razvijanju novih rodnih odnosa. Put da se pokaže kakvi su stvarni muško–ženski odnosi nije bio lak, i sigurno ima još dosta na tom putu da se uradi. Kao što sam već naznačila, i u izgradnje veće rodne ravnopravnosti ima još uvek puno prepreka i izazova.

Iako se ova nagrada dodeljuje za lični angažman, shvatam je i kao priznanje širem feminističkom krugu žena u Novom Sadu, kome i sama pripadam, koje su svojim akademskim postignućima, profesionalnim znanjima i aktivizmom učinile da Novi Sad i Vojvodina imaju jednu od vodećih uloga u oblastima organizovanja, osnaživanja i edukacije žena iz oblasti rodne ravnopravnosti.

Na kraju, smatram važnim da podsetim da ženski rad nije u dugom istorijskom periodu bio predmet društvenog vrednovanja, nije ulazio u krug poslova koji su smatrani značajnim za zajednicu i kao takvi su ostajali u zatvorenom krugu porodice i domaćinstva. Pripadam generacijama žena koje su imale sreću da budu učesnice u procesima masovnog školovanja i zapošljavanja žena, i po toj osnovi i nagrađivanja našeg rada. Zato ovu nagradu doživljavam i kao deo ostvarenja mojih mladalačkih ideala, među kojima, pored ideala socijalne pravde, rodna ravnopravnost zauzima najviše mesto.

(Iz intervjua objavljenog u knjizi S. Savić i dr. (2008), Profesorke univerziteta u Novom Sadu: životne priče, 315).

Slobodanka Markov je prva, kao novinu, u program alternativan akademskom − ženskim studijama − uvela pitanja roda i starenja/starosti. Mogli bismo taj njen doprinos podeliti u četiri osnovne faze: 1. faza kada je sakupljala svoje znanje i određivala se teorijski, odabravši pristup iz učenja Simon de Bovoar; 2. faza kada je to svoje znanje primenila u jednom istraživanju u Srbiji (2006); 3. faza kada je uvela u akademski master program na ACIMSI Centru za rodne studije izborni kurs Rodne odrednice starenja: uvod u ejdžizam i 4. faza kada su studentkinje stekle diplomu upravo iz teme o starenju (Tatjana Radojević) na ACIMSI Centru. Na osnovu njenog iskustva i njenog upitnika nastavile smo ovo istraživanje o kojem u knjizi saopštavamo. Ono što još ostaje da se uradi jeste udžbenik za izborni kurs o ejdižmu koji je koncipirala profesorka S. Markov.

Autonomija, https://www.autonomija.info/svenka-savic-profesorki-slobodanki-markov-u-cast.html

 

Ove godine krajem leta navršava se tačno osamdeset godina od kada je fašistička okupatorska vlast u Subotici 1941. godine započela masovna hapšenja komunista i komunistkinja, skojevki i skojevaca.

Veliki broj njih zatvoren je u Žutoj kući - zloglasnom mučilištvu. Među njima bilo je i stotinak žena čija je imena zabeležila Magda Simin i koja ovde prilažemo.

Agenti, specijalno školovani u posebnim gestapovskim školama batinali su žene i muškarce kundacima, cokulama, stezali lobanje kaiševima, polugama, stavljali pendreke u vaginalne otvore žena, stezali mošnice muškarcima. Zatvorenice i zatvorenici su svakoga dana od četiri sata ujutru do deset sati naveče bili/e prinuđeni/e da sede licem okrenutim prema zidu, nepomično i bez glasa, a između njih i iza njihovih leđa nalazili su se naoružani žandari. Nije bilo dozvoljeno da se pomere ili da progovore...

Preki sud je novembra 1941. .g  osudio komunistkinje i antifašistkinje Lolu Lauru Vol i Magdu Rac na smrt. Lola (27 godina) je obešena 18. novembra zajedno sa grupom drugova. Magda Rac je pomilovana i dobila je 10 godina robije. Ostale drugarice su prebačene iz Žute kuće u Sudski zatvor u Subotici. Marta 1942. g. sudilo im se pred Vojnim sudom – njih 30 osuđeno je na robiju od 6 meseci do 15 godina. Poslate su u logore i zatvore: Marijanostru, Komarom, koncentracioni logor u Bačkoj Topoli, sabirne centre u Budimpešti, zatvor u Segedinu, Bergen-Belsen, Ravensbruk, Dahau, Armija – istražni zatvor u Novom Sadu...

Sve koje su imale kraće vremenske kazne su se tokom Drugog svetskog rata uključile u ilegalni pokret.

Pozivam Vam da zajednički obeležimo ovu tužnu godišnjicu i ne dopustimo da se stradanja naših saborkinja antifašistkinja i saboraca antifašista zaborave!

Grob Lole Vol na Jevrejskom goblju u Subotici

(izvor: http://groblje.josu.rs/sektor-5-red-32-grobno-mesto-3/)

SPISAK ŽENA ZATVORENIH U ŽUTOJ KUĆI U SUBOTICI 1941. GODINE

(Simin 1984: 482-483)[1]

 

  1. Albert Terika
  2. Antunović-Silađi Lozika
  3. Bakoš Piroška
  4. Balažević-Barta Viktorija
  5. Balažević Ruža
  6. Balunović-Poljakovića Jaga
  7. Bartuš-Saboljević Tereza
  8. Baš-Radulović Kata
  9. Blau Ilona
  10. Blau Šandora supruga
  11. Boravić Eržebet
  12. Bošan-Simin Magda
  13. Bošković-Peić Tereza
  14. Buljovčić Anica
  15. Buljovčić Kata
  16. Čakić Krista-Pančić
  17. Čebi Gizela
  18. Čak Marija
  19. Čilag Nora
  20. Dalmaški Marija
  21. Dudašev Ruža
  22. Đeri Juca
  23. Đeri Ferenca (?)
  24. Džavić Krista
  25. Engler-Majer Albina
  26. Evetović Anka
  27. Fišer Piroška
  28. Fišer Ljubica
  29. Francetić-Blau dr Ruža
  30. Gadžur Marija
  31. Gadžur Katica
  32. Glavački-Perl Zita
  33. Hojman dr Jolan
  34. Hajzler-Špicer Edit
  35. Hedrih-Bear Kata
  36. Hegediš Tereza
  37. Ivković I. Cecilija
  38. Ivković I. Giza
  39. Jakšić Anastazija
  40. Jakšić Jana
  41. Jarić Ljubica
  42. Jovelić Jagoda
  43. Jovelić Ksenija
  44. Juhas-Terek Piroška
  45. Klauber-Gros Ruža
  46. Knežević Milena
  47. Knjur Eta
  48. Kolar-Rudič Jelena
  49. Kopunović-Sič Krista
  50. Kovač Šehter Ruža
  51. Kovačević Sofija
  52. Krmpotić-Bek Lili
  53. Lendvai Draginja
  54. Lendvai Klara
  55. Levai-Sekelj Ica
  56. Malušev-Marton Boriška
  57. Marki Ežebet
  58. Merković Jelena
  59. Merković-Šafer Marica
  60. Milovanović Jelena
  61. Molnar-Sep Marija
  62. Musin-Fišer Giza
  63. Nastić Milojka
  64. Nemet-Jenei Gizela
  65. Nemet-Sabo Jolanka
  66. Pele-Kovač Tereza
  67. Prčić-Vojnić Gizela
  68. Presburger Kata
  69. Počuča Darinka
  70. Rac Komar Magda
  71. Ristić Dalmački Marija
  72. Rudić Seneš Magda
  73. Rudinski Ruža
  74. Rudić Stana
  75. Sabo Rozalija
  76. Sabo Šoti Agneš
  77. Sarić Irena
  78. Saulić Klara
  79. Sep Kalmar Marija
  80. Singer Irma
  81. Šićarević Emilija
  82. Šilić Rakecki Eržebet
  83. Šinković Eržebet
  84. Štern Ferenca
  85. Takač Marija
  86. Tašović Ivanka
  87. Tikvicki Rakoši Galja
  88. Tikvicki Terezija
  89. Varga Gizela
  90. Vajs Olga
  91. Vekonj Šimoković Margita
  92. Vojnić-Hajduk Milodanović Ruža
  93. Vojnić-Purčar Ana
  94. Vol Lola
  95. Vuković Lujza
  96. Stilinović Marija

[1] Simin, Magda (1984). „Žene Subotice u 1941. godini“, u: Kecić, Danilo (ur.) (1984). Žene Vojvodine u ratu i revoluciji: 1941-1945: (radovi sa savetovanja održanog 27.i 28 marta 1984. u Novom Sadu. Novi Sad/Bečej: Institut za istoriju/Proleter, 468- 483.

Ženske studije i istraživanja Novi Sad, podružnica u Subotice realizuje projekat „Antifašistkinje subotice: skojevke, partizanke AFŽovke koji finansira Rekonstrukcija ženski fond, Beograd (maj 2021 – dec. 2021).

Cilj projekta je doprinos kolektivnom znanju i sećanju na doprinose žena tokom istorije u borbi protiv fašizma i očuvanju mira, kroz istraživanje i beleženje životnih priča znamenitih antifašistkinja Subotice (skojevki, partizanki i AFŽovki).